Liptovské jednohubky: Demänovská hora (1304 m)

26.12.2022
liptovske-jednohubky-demanovska-hora-1304-m-

Ďalší nenápaný, ale veľmi vďačný tip na krátke, ale pekné jesenné slnečné dni. Pri vstupe do Demänovskej doliny po pravej strane minieme odbočku do Pavčinej Lehoty, a vzápätí odbočujeme vľavo. Parkujeme na prvom parkovisku hneď pri ceste vpravo.

Peši vyrážame popri dvoch reštauráciách a hoteli staršieho typu, prechádzame skratkou cez už prázdny kempig Bystrina a napojíme sa na žltú značku. Logicky vedúce serpentíny, pomocou ktorých naberáme výšku, nám dávajú tušiť, že aj tento chodík pamätá lepšie časy budovania turistických chodníkov.

Po pár serpentínach, keď sme z polomu už vošli do zachovaného lesa, sa zastavujeme pri prvej vyhliadke s lavičkou. Obdivujeme krásne výhľady na Liptovskú kotlinu a špeciálne detailný výhľad na Pavčinu Lehotu a jej okolie. Keďže máme so sebou miestnu sprievodkyňu, pochádzajúcu priamo odtiaľ, tak dostávame odborný výklad s podrobnosťami čo,kde, kedy a ako už je zanesené do územého plánu a v najbližšom čase bude zastavané prevážne apartmánovými bytmi. Developeri, ktorí ďalej v doline to už majú stále ťažšie urvať ešte nejaký flek na postavenie ďalšej apartmánovej bytovky, sa začali koncentrovať na polia v ústí Demänovskej doliny.

výhľad_na_Pavčinu_Lehotu_a_ešte_nezastavané_lúky

Pokračujeme ďalej pekným chodníkom v smrekovo-borovicovom lese. Občas pomedzi koruny presvitne pekný pohľad do diaľky a my sa už tešíme na ten zhora.

V záverečej časti výstupu odbočujeme zo žltej značky smerom na vrchol. Ešte pár serpentín, mierne poznačených vývratmi stromov, a sme hore. Toto miesto musí byť v prípade víchrice vystavené prudkým SZ vetrom.

Zaujímavosťou Demänovskej hory je archeologické nálezisko neďaleko vrchola. Toto miesto bolo osídlené už dávno a je určite na zamyslenie, čo motivovalo vtedajších ľudí trápiť sa výstupom až tak vysoko. Hradiská ako vieme boli budované na vyvýšených miestach predovšetkým z bezpečnostných dôvodov, kvôli lepšej obrane. Čiže bol to strach, ktorý ľuďom nedovolil postaviť si sídlo v pohodlí Liptovskej kotliny niekde na úrodných miestach vtedy ešte neexistujúcej vodnej nádrže Liptovská Mara.

výhľady_už_z_Demänovskej_hory,_Mara_a_Mikuláš

Pokocháme sa výhľadmi z rôznych miest na rôzne strany a vychutnáme už slabnúce októbrové slnko. Pri návrate si odskočíme ešte na jednu vyhliadku smerom do Demänovskej doliny. Po žltej značke sa dá pokračovať ďalej zaujímavým hrebeňom, niečo si teda nechávame aj nabudúce a vraciame sa späť trasou nášho výstupu.

Veľmi pekná vyhliadková túra na pár hodín je za nami. Ideálny tip na poldeň s pekným počasím, pnúkajúci dobré výhľady.

Za tri hodiny pohybu sme nastúpali 700 výškových metrov. Ďalšie hodiny sme sa už venovali výhľadom a foteniu.

Fotky Liptovské jednohubky: Demänovská hora (1304 m)