Poludnica z Liptovského Jána

07.10.2018
poludnica-z-liptovskeho-jana

Nízke Tatry - Liptovský Ján - Poludnica 1540m.

Vyrážame z Liptovského Jána, parkujeme pri termálnom kúpalisku, v druhej polovici septembra je už zatvorené a vidieť to aj na parkovisku.

Vchádzame za stánkami so suvenírmi do lesa a pokúšame sa držať zelenej značky. Tá vedie strmo hore lesom. Pomerne hustá výstavba pripomína už zašlú slávu tohoto miesta. Vychádzame na lúku a prechádzame okolo hotela v prestavbe. Odtiaľto už značka vedie popri starom vleku rovno hore po zjazdovke. A tú si dáme pekne po spádnici až celkom hore. Pri zdolávaní strmého svahu mi ako ostatne vždy napadne, že prečo u nás tí rakúsky lesníci nezanechali po tých smrekových monokultúrach aj kultúru budovania chodníkov, ale čo už...

Nad zjazdovkou sa zrazu život stáva krásnejším. Chodníček vedie stále stúpajúcim hrebeňom v lese až na Javorovicu, taký malý vrcholček, prevažne zalesnený, ale s krásnym výhľadom práve na náš cieľ: Poludnicu.

cica-mica_Poludnica

Odtiaľ sa miernym terénom zakrátko dostaneme do sedla Rakytovica. Tadiaľto sa budeme aj neskôr vracať, keď uzatvoríme okruh hrebeňom Poludnice. Zo sedla už začína samotný strmý výstup, prevažne lesom až na vrchol Poludnice. Prechádzame popri jaskyni (pozri foto tabuľky), ktorá si zahrala svoju úlohu aj koncom druhej svetovej vojny.

Na vrchol Poludnice sa dostaneme najprv cez vyhliadku v jej severnej časti. Prekvapujúco tabuľa hlása, že sme už na vrchole, aj ked je jasné, že toto vrchol nie je, a aj hodinky ukazujú o 40 v.m. menej. To ale vôbec nevadí. Výhľady odtiaľto sú parádne. Lepšie výhľady na Liptov som ešte nevidel. Zdržujeme sa dlhšie...

výhľady_na_východ

Neskôr pokračujeme ďalej, smer hlavný vrchol. Sme tu prvý raz, a tak netušíme čo nás čaká. O to viac sme potešení opäť veľkou lúkou a parádnymi výhľadmi, tento raz na všetky opačné strany ako predtým.

Liptovské_more

Opäť nasleduje dlhšia fotopauza. Nabažení výhľadmi sa ponárame do lesa a zostupujeme hrebeňom modrou značkou, smer sedlo pod Kúpeľom. Pri zostupe na nás čaká malý bonus. Jaskyne a skalné okná, ktorých pestrosť mi trošku pripomína Put Malog Princa, aj keď samozrejme len trošku... :)

koľko_kôpok..._ahá_Chopok!_

Ešte pred sedlom Kúpeľ prichádzame na lúku, kde je križovatka značiek. Odbočujeme vľavo a traverzneme Poludnicu. Chodník je vďaka pretekom, ktoré tu dnes boli, vyčistený a prerezaný. Meditujeme ešte nad tým, že ho prerezali až na koniec sezóny, ale zároveň sa potešíme, že to máme čisté :D

V sedle Rakytovica sa rozhodneme nevrátiť dole po zjazdovke, kolená sa poďakujú a zároveň uvidíme viac. Zostúpime dole po žltej, ktorá vedie do Závažnej Poruby. Pri obrovskom rekreačnom stredisku, ktorého dobré časy už skončili a vyzerá byť mimo prevádzky, odbočíme doprava na cyklotrasu vedúcu do Liptovského Jána. Tam uzatvoríme tentoraz menší okruh, takže sme dnes urobili akúsi osmičku.

deravô

Počasie z tejto trasy pretkanej zaujímavosťami urobilo deň, ktorý znesie tie najvyššie kritériá...

Čas vrátane prestávok 7:20, nastúpané metre: 1120 m., vdialenosť: 13 km.

Fotky Poludnica z Liptovského Jána

RE: Poludnica z Liptovského Jána
Jaraba 08.10.2018
Ešte o máličko krajšie výhľady na Liptov sú podľa mňa z neďalekej Sinej - 360° A za koktavého značkára máš bod ;o)