Lučatínsky horský a Hiadeľský náučný chodník

25.09.2022
lucatinsky-horsky-a-hiadelsky-naucny-chodnik

Sme len pár kilákov na východ od Banskej Bystrice - v Lučatíne, na miestnej vlakovej zastávke v strede dediny. Stojí tu aj bus a dá sa tu aj parkovať. Preto je to dobré východisko pre začiatok vychádzkového okruhu po príjemných miestnych chodníčkoch a lúkach. Celé to zaberie tak 3 – 4 hodiny, podľa tempa. Ozaj fajné trebárs na vytrasenie nedeľného obeda. Bez nejakých veľkých prevýšení a (až na výnimky) aj bez prudkých stúpaní, zato s parádnymi výhľadmi do okolia. Ak samozrejme nebudete mať hmlu, aká je na fotkách.

Lučatínčania si na okraji lesa nad dedinou vyznačili taký milý traverzový „Horský chodník“ – singlík od západu na východ, aj s nejakými tými „turistickými atrakciami“. Značený je drevenými, maľovanými šípkami a značkami na stromoch a stĺpoch - prvá je kúsok od stanice na odbočke z hlavnej hore pod les.

Východne od dediny naň nadväzuje Hiadeľský náučný chodník, ktorý zas vedie na sever, paralelne s cestou do Hiadľa. Ten má aj poriadne náučné tabule. Vedie najskôr hore lesom, potom dole lúkami do dediny. Len jeho značenie nie je moc šťastne vymyslené – drevené šípky, iba tak pozapichované do zeme. Veď už sú niektoré vyvalené.

Kvôli zokruhovaniu netreba zísť až do Hiadľa, ale nad prvými domami zatočiť doľava a starou lesnou cestou vystúpať ku krížu v lúčnatom sedielku nad cintorínom. Od kríža už vedie nazad na juh zreteľná cesta pomedzi lúky. Ku koncu sa na klesajúcej lúke síce stratí, ale tam treba len pár metrov sledovať elektrické vedenie smerom doprava, a to nás dovedie na cestu, ktorá už v tom Lučatíne ozaj končí – priamo pod múrom starej priehrady, kde sme okruh začínali. Šťastnú cestu!