Zoznam článkov od 1 do 15 (z 89) >>

Nízke Tatry

Nízkotatranská stíhačka 2018 – revolučná

16.07.2018
Desať rokov – to je nejaký čas! A ušlo to ako voda a je tu desiata NTSka, alebo jej deviaty ročník, ako kto chce. Lebo tá úplne prvá, to bol nultý ročník. A prečo revolučná? Lebo nastala zmena, týkajúca sa samotnej prapodstaty a filozofie a korelácia sa odteraz nezlučuje s kauzalitou... Či ako to bolo Ľubo? :-))) Po našom: už žiadne dvojice, prvý raz len jedince štartujú. Zároveň ochranári popustili uzdu, tak z letiska Telgárt vyletí až 150 bombardérov. A keďže systém eliminácie na Čertovici ostal zachovaný, ďalej môže pokračovať tiež viac...   Celý článok
Najstarší horský beh slovenský sa 23.6. dožil 26. roku svojho života a tieto narodeniny oslávilo priamo na jeho trati asi 170 masochistov. Prečo maso? Lebo už názov behu napovedá, že počasie je tu jedným z kľúčových faktorov úspechu a dobrých časov - a to bolo tentokrát „fajnové“. Po dvoch superteplých ročníkoch príroda vypočula prosby chladovzdorných horských bežcov a povedala si, že im teda ukáže opačný extrém. V apríli bolo ako v júni, tak sa to teraz otočilo. Po dusnej a vlhkej perióde s častými búrkami sa dovalil deň pred štartom...   Celý článok
Túto sezónu tak trochu nevieme, čo od dobroty. Skialpovateľno je už od začiatku novembra, Zima sa hecla a po dlhšom čase sa správa tak, ako ju pán Boh, ešte pred tým, ako sme sa mu do systému začali príliš starať, vymyslel. Výsledok je ten, že som tento rok ani raz nedral mohér o umelák, do sýta si zajazdil v prašane a okúsil kóty, na ktorých cez iné sezóny kvetinky v januári kvitli a to preháňam naozaj len o zastrúhaný venušin chlp. V rámci onej použiteľnosti aj nižších kót sme sa v sobotu v rovine experimentu vybrali na Fedorku (1303), málo to zná...   Celý článok
Ráno som aj chvíľku rozmýšľal, či neísť z Ludrovej, ale tá je nižšie a na severe a k tomu v lese je málo snehu. Liptovská Lúžna má výhodu: od zastávky pri ObÚ len kúsok peši nazad na odbočku, dva kúsky k salašu na konci dediny a možno skákať do lyží. Aj nazad sa tak dá. Cesta síce až po odbočku do Machnatej posypaná, ale vedľa nej natiahnutá stopa. Potom už paráda až do Ráztockého sedla. Tak do pol metra snehu, ale vedľa v lese niekde ledva päť cm. Vyzeralo to ako hlboký, uľahnutý prašan, ale taký centimeter pod povrchom striehla hnusná ...   Celý článok
Na raňajky chlieb so syrom, jogurt, mlieko – nech si od tých mliečnych výrobkov neodvykám. Lebo viem, čo ma asi zasa čaká. O dve hodinky teda skáčem z busu na Donovaloch do lyží a do polotučnej hmly. O chvíľu, vyššie na Polianke, už je plnotučná, ale sú tu ešte domy a za rampou stromy, to sa ešte dá. Koľkokrát som tadeto už išiel... Ale ani raz týmto smerom, sranda :-)   Rampa dokorán, asi kvôli ratraku, ktorý bol preleštiť bežecké stopy. Parádne by sa šmýkalo... Keby tam po ratraku nevbehol dement na skútri. Vyblbnúť sa na čerstvo upraven...   Celý článok
Štvrtého januára sa zas spravila jedna z nemnohých dier v mrakoch medzi frontami, tak som sa nad sebou kriticky zamyslel a s výhľadom na občasné výhľady vyrazil do NT. Pre istotu busom až do Jasnej, aby som sa vyhol lepidlu v nižších výškach. Tak-tak že to vyšlo, ráno bolo na začiatku zjazdovky ledva na nule.  Nevyhol som sa ale kolónam, rúbaniskám a staveniskám, no fuj... Na Brhliská som prerazil komfortne lesom popri zjazdovke, na starom zamrznutom snehu taká akurát vrstva čerstvého prášku.     Pokračovanie popod vlek do východného kotla pod Dere...   Celý článok
Sobota 4.11.2017 Pre veľký úspech minuloročnej októbrovej akcie sme túto sezónu začali opäť na Chabenci, hoci skoro o mesiac neskôr. Trojboj sme obmedzili na dvojboj a do Struhárskeho vydreli z Baukovej nasucho. Tu na kóte 1350 sme zapli a sem aj dolyžovali. Sneh voči minuloročnej "first snow party" teda nižšie, zato nerovnomernejšie rozhádzaný. Južné svahy Chabenca sú však tie, kde sa podľa očakávania malo naukladať a veru sa aj naukladalo. Až tak že sa neudržalo a miestami celkom vážne povypadávalo. My sme tu však dnes kedy je bezpečne, hoci ko...   Celý článok
Teraz alebo nikdy! Môj prvý riport, a asi aj posledný. Kto by bol zvedavý na moje pocity po každých pretekoch? Určite má každý ultra-runner veľa zážitkov, ktoré stoja za to napísať ich na papier. Ani sám neviem, ako som sa dostal k Nízkotatranskej stíhačke. Asi si ona vybrala mňa bez toho, aby som predtým čo i len tušil, že existuje niečo také, ako beh po kopcoch do odpadnutia. Počas roka nebola z mojej strany zdolaná žiadna iná stovka, verný som bol iba jej, a tak sme sa s bratom  pred  tromi rokmi prvýkrát postavili na štart tohoto ultra-behu. Nikdy ...   Celý článok
Ako posledné roky, začať musím zas obligátne, výčinmi atmosféry. Po tom, ako počasie v r.2015 pohrozilo a v r.2016 Stíhačku zrušilo, teraz asi všetci hypnotizovali meteoweby, či sa v tom blížiacom fronte nejaká štrbinka predsa len nenájde... Lebo v piatok pekne, v nedeľu zas, akurát sobota to mala schytávať od rána a my s ňou: „Prevažne veľká oblačnosť. Postupne na viacerých miestach prehánky, dážď, ojedinele aj búrky, na hrebeňoch Tatier sneženie. Teplota vo výške 1500 m okolo osem stupňov.“ Len ten víchor nemal byť ako vlani. Lenže: roz...   Celý článok
 Ťažká skolióza = dve zátačky chrbtice nad 60 stupňov, kratšia noha, natočená panva, stlačené vnútorné orgány. Perspektíva=bolesti, lieky, oslabenie funkcie pľúc. O behaní v horách a ultramaratóne sa v žiadnej odbornej ani laickej diskusii nepíše. Tak snáď budem prvá. Rýchlo som rástla, chrbtica sa mi zosypala v detstve, keď som mala 5 rokov. A hneď boli z toho zákruty s veľkými stupňami. Nepamätám si, aký je život bez bolesti chrbta. 10 rokov v detstve som bola liečená korzetom. Chrbtica stuhla a vôbec sa neohýba. Viem skloniť hlavu a potom sa ohn...   Celý článok
25 rokov, to už je poriadna tradícia, a ešte keď sa takého úctyhodného veku dožije najstarší „skyrun“ u nás, to už svedčí o jeho kvalite a obľúbenosti. A o zanietenosti organizátorov, lebo to „zdravé jadro“ to ťahá skoro od začiatku. Viac nájdete na stránke podujatia, kde je aj jeho stručná história. Teraz sa poďme venovať aktuálnemu ročníku, ktorému bola tradične vyhradená posledná júnová sobota. Po „rovníkovom“ lanskom ročníku sa tentokrát preteky virtuálne presunuli do suchých trópov, čo znamenalo modro takmer bez oblakov a pražia...   Celý článok
Množia sa nám na Slovensku tieto kopcovité terénne behy, po našom skyruns :-) Lebo terén dnes akosi bežcov priťahuje. A čím ťažší, tým lepší. Na stránke Slovenskej Skyrunningovej asociácie (www.skyrunning.sk) je na rok 2017 už 10 podujatí. Prejedli sme sa asfaltu a potrebujeme nové výzvy? Tak či tak, Poludnica run s parametrami 21km/1550m je pekelne výživná brutalitka na prvý júnový týždeň. Profil špicatý ako vlani, len sa mierne „posunul“:   Po vydarenom prvom ročníku s naplneným limitom a napriek všeobecnej spokojnosti aj tak vždy nasled...   Celý článok
Ako to vyzerá na hrebeni od Prašivej na východ sa dá zhrnúť stručne, na h.... Keby niečo, tak h ako haršajzne :-) Miestami. Miestami je to na hrebeň do ruky a naoberať si brusníc. Fakt sú tam a výborné a miestami aj celkom dosť ich trčí spod biednej bielej pokrývky.  Takže tak.   V detailoch tak, že som sa vybral otestovať žltú z Lúžnej pod Skalku. Všetky dedinské „coop jednoty“ sa podobajú, takže som v dedine, dlhej ako slíž, samozrejme vystúpil priskoro. No ale krásne lúky poza dedinu a ten iskrivý, premrznutý prašan! A za chrbtom ružovel...   Celý článok
Vietor  v nárazoch 115-130km od severu, čerstvý sneh  previaty na južné svahy kde sa očakáva až 45cm nového prachového snehu, vo výške 1500 cca -20stupnov. Toľko predpoveď na piatok. Na sobotu sa vietor utíši tak na 70km/hod.   Staré Hory a južné svahy Krížnej isto potešia človeka bažiaceho po prašane po vajcia. Priamo od pece po veľkopansky o 10.30 vyrážam z chalupy po zelenej na Japeň. Teplomer ukazujúci -17 stupňov neklame, v nose sa sliznice lepia. Stopa od snežníc pomáha a ani neviem ako a som na Pivovej. Zo zvážnice výhľad na hrebeň, ve...   Celý článok
 V piatok sme boli s Kubom opáčiť októbrový sneh. Ešte sme na takom nejazdili a ktovie či ešte niekedy budeme. Zvolili sme najvyšší trávnatý svah aký poznáme - južné úbočie Chabenca. Aby sme cestou za snehom zbytočne nedrali výstroj a kolená a hlavne pri zostupe nemreli nudou, pribalili sme bajky. Prvých 400 sme teda vykrútili, druhých 400 vychodili a ďalších 400 vypásovali. K tomu dva menšie zjazdíky za ďalších 400. Použité techniky plne rešpektovali charakter terénu a podmienky, žiadne znásilňovanie. Na hrebeni zimné podmienky, hračkárske rukavic...   Celý článok