Zoznam článkov od 1 do 20 (z 75) >>

"Jako lidská bytost se posouváte jedině tehdy, vymaníte-li se ze zóny osobního pohodlí."

(Percy Cerutty)

Nízke Tatry

Skialpaktual Chabenec

17.10.2016
 V piatok sme boli s Kubom opáčiť októbrový sneh. Ešte sme na takom nejazdili a ktovie či ešte niekedy budeme. Zvolili sme najvyšší trávnatý svah aký poznáme - južné úbočie Chabenca. Aby sme cestou za snehom zbytočne nedrali výstroj a kolená a hlavne pri zostupe nemreli nudou, pribalili sme bajky. Prvých 400 sme teda vykrútili, druhých 400 vychodili a ďalších 400 vypásovali. K tomu dva menšie zjazdíky za ďalších 400. Použité techniky plne rešpektovali charakter terénu a podmienky, žiadne znásilňovanie. Na hrebeni zimné podmienky, hračkárske rukavic...   Celý článok
Ďalší okruh (alebo skôr osmička), kde sa dá dobre „pochrtiť“, ale aj na bajku poturistikovať. Lebo vedie prevažne po dobrých lesných cyklocestách a o výhľady nie je núdza. Trochu dlhší, tak na päť a viac hodín podľa tempa, zato poriadne pooznačovaný cykloturistickými „céčkami“ všetkých farieb. Trasa: BB - Špania Dolina - sedlo Dolný Šturec - Žiare - Krčahy - Motyčky - sedlo Veľký Šturec - Vyšné Revúce - Hajabačka - Prašnické sedlo - Rybô - Dolný Jelenec - sedlo Dolný Šturec - Šachtičky - BB. Ale nechcelo sa mi babrať so samospúšťo...   Celý článok
Povinnosti posledných týždňov mi neumožňujú tráviť v horách toľko času, koľko by som chcela (a potrebovala). Neblahé účinky takéhoto stavu sa začínajú prejavovať, preto ma náznak pekného víkendu ťahá konečne mimo civilizáciu. Cieľ nosím v hlave už nejaký ten čas, pre osvieženie plánov si pribalím aj spacák. Veľký Bok čaká! Štartujeme v Malužinej (733m) krátko po obede. Času do večera máme habadej, tak sa neponáhľame. V tieni doliny vládne príjemné leto, popri ceste jahody nás lákajú na hody. Cestou míňame niekoľko chát a horární. ...   Celý článok
Čo som napísal na koniec reportu o lanskom tropicko-búrkovom ročníku? Že to nebolo ešte také zlé, aby nemohlo byť ešte horšie. A keďže predpovede počasia v súvislosti so Stíhačkou mi vychádzajú... Ale pekne zaradom: Predpoveď, aj tá oficiálna, bola dosť hrozná. Víchor na hrebeni a trvalý, celodenný dážď vďaka tlakovej níži, ktorá sa už v piatok plížila z juhu. Ale v piatok pohodička, pivko na jednej a pizza na druhej terase v Telgárte, ružovučký západ slnka... Prezentácia aj celý base camp ostali v škole, len nás chudákov účastníkov v...   Celý článok
Sobota 25. júna: praotec horských behov slovenských už po 24. raz. Ako bolo? Tvrdo ako vždy, a prispelo k tomu veľkou mierou počasie. Vlani bolo skoro ideálne behacie, teraz ani náhodou. Už v piatok v BB dusno ako v saune, oranžový zaparený západ slnka ani predpovede na sobotu neveštili nič dobré. Ráno sa na východe rozpadala nočná búrková kopa. Joj, okolo Chopku asi spŕŕŕchlo... A hej, na Trangoške sa to akurát odparovalo keď sme tam došli a silnejúce slnko sľubovalo intenzívny zážitok, taký rovníkový: ráno teplo a vlhko, poobede búrka. Tak aj ...   Celý článok

Poludnica Run

06.06.2016
Ďalší zo špičkových slovenských ultrabežcov, lipták Aďo Kašniar, nechce ostať len pri pobehovaní, ale svoje skúsenosti chce pretaviť do organizácie poriadne výživného terénneho behu, aké teraz idú do módy. Ale hlavne aby niečo vrátil komunite horských bežcov. Tak s partiou vymyslel tento SKYRUN. Kto ešte nevie, čo to znamená, tak v jednoduchosti: relatívne ľudská kilometráž, ale neľudské prevýšenie :-) V tomto prípade 1800m+ na 26 kilometroch. A do toho veľa technických pasáží, žiadne zvážnicovanie! Smerom hore aj dole - lebo je to pek(el)ný okr...   Celý článok

Poludnica RUN

14.05.2016
Začiatkom júna sa bežeckí priaznivci majú na čo tešiť. Kalendár podujatí obohatí prvý ročník behu Poludnica RUN na Liptove. Na 26 kilometroch bežci nastúpajú až 1800 výškových metrov. Perličkou určite bude, že sa pobeží aj dole kopcom, čiže na svoje si prídu aj milovníci technických zbehov. Štart aj cieľ pretekov bude na jednom mieste - za dedinkou Ploštín. Pobeží sa v atraktívnom prostredí predhoria Nízkych Tatier s najvyšším ale aj najzaujímavejším bodom na vrchole Poludnica (1549m.) s krásnymi výhľadmi.   Podujatie je súčasťou novozalo...   Celý článok
V jesennom rozhovore sme si predstavili na Vetroplachu nášho momentálne najlepšieho pretekára v skialpinizme Joža Hlavča. Zima sa začala neslávne, snehové podmienky sú veľmi nestabilné, ale množstvo skialpinistov je napriek tomu nažhavených plniť si svoje sny a ciele. Do tohto čakania na snehové podmienky prišla správa: Jožo Hlavčo si dal netradičný "tréning": 10x po sebe vyšliapal na Chopok. Počas 11 hodín a 55 minút nastúpal presne 10 000 výškových metrov. Že vám to nejako mozog nespracúva túto informáciu? Netrápte sa, nie je na vine, jed...   Celý článok
Ale najskôr niečo o podmienkach pod Chopkom. Dva týždne po "skialpovom kľučkovaní" . Lebo kam v tejto biede? Zjazdovka na úvod – Brhliská od Grandu. Od hornej stanice lanovky traverzom na Tri vody sa v sobotu ešte ako- tak dalo. Ale po biede, už bolo treba preniesť lyže v niektorých klesaniach. Potom už pohodlne pod Sedlo Poľany a posledný kus pešo, vysekávajúc si schodíky špičkami lyžiarok v zmrznutom firne. Keď človek poriadne kopol, prekopal sa do brusníc. Nasledoval ľadový rašpľový hrebeň smerom na Chopok – smrť pre pásy. Kľučkovanie pomedzi ...   Celý článok
Snehu tam je relatívne dosť... na taký začiatok decembra. Len škoda, že už končí január. Takže stopu do sedla Poľany som pre istotu „razil“ najskôr po zjazdovke, až od hornej stanice lanovky Brhliská som natraverzoval do doliny Zadnej vody. Asi jediný príjemný zážitok toho dňa: krásneho, slnečného, len škoda že pri asi -300 stupňoch. A už zdola bolo vidieť, ako hore na hrebeni fujačí. Z juhozápadu, išiel front.   Fujačilo už aj dole dolinou, takže okrem sypkého prachu, ktorý nedržal pásy, som sa pretláčal aj s vetrom. A palice sa každú chv...   Celý článok
Podhorie Nízkych Tatier je už v „zimnej forme“, bežkárske či skialpinistické túry je možné začať tak povedané spred prahu domu, a v dobrom počasí si užiť deň jednoducho potulkou po chotári v zasneženej krajine s panorámou okolitých pohorí. Jedna taká túra začína v sedle Vagnár nad obcou Mýto pod Ďumbierom smeruje do sedla Čertovica a ponúka panorámu hrebeňa Nízkych Tatier od Ďumbiera po Čertovicu, panorámu Veporských Vrchov so stolovou horou Vepor, aj pohorie Poľana. Tento „makrosvet“ obohacuje aj „mikrosvet“ po trase túry, kde n...   Celý článok
Zimný slnovrat je za nami, opäť sa začíname približovať Slnku. Nový sneh tak skoro nenapadne a tak šance na lyžovačku na prírodnom snehu klesajú. Riešením možno bude „mixový“ skialpinizmus, čo sa dá na lyžiach, ostatné peši. Jeden taký som si vyskúšal v prostredí južnej strany Chopku. Zo Srdiečka po hotel Kosodrevina príjemné šliapanie po okraji citlivo vyspádovaných turistických modrých zjazdoviek a ďalej doprava po tuhom snehu turistického chodníka vedúceho na Štefánikovú Chatu. Asi po kilometri tento chodník križuje žľab vedúci do „Š...   Celý článok
Od toho okamihu, ako som sa dozvedel o "Korune Liptova", som nevedel vypustiť myšlienku skúsiť to. Vlani sme to skúsili so Salkym naivne, nepripravene a určite sme to obaja veľmi silne podcenili. Išiel som do toho s tým, že to nebude také ťažké, však tie hrebene okrem Choča mám prechodené za mlada. Vedel som, že nič technicky náročné to neponúka, akurát najúchvatnejšia časť Roháčov bude mať sem tam exponovanejší úsek, ktorý mi nemôže nijako extra skomplikovať plány. Prvý pokus nás odrazil, ale nie odradil. Mňa to iba posilnilo a pochopil som...   Celý článok
Magura je na Slovensku na každom kroku, táto je veľmi vďačná na výhľady: oholená, vystrčená do kotliny na severnom predhorí Nízkych Tatier. Z Ľupče sem vedie pohodlná cesta lúkami a lesmi, aj na bajku sa dá. Ani nie túra je to, skôr pohodová prechádzka, tak na päť hodín hore aj dolu. Po žltej. Značka začína na námestí pri zastávke a nad dedinou je smerovník, ovešaný tabuľkami (prevažne cykloturistickými). Ukazuje doľava. Hneď za ním je jediné problémové miesto: cesta sa vetví a značky niet. Ale pozorné oko si ju možno všimne na drevenom kole ...   Celý článok
Kto sa ešte pamätá na „tropickú“ NTS 2011? Predpoveď počasia vtedy hlásila dennú maximálku 36°C. Prečo to spomínam? Lebo na sobotu 18.7.2015 to bolo 37°C. Čiže počasie ako cez kopirák, len trochu „intenzívnejšie“ skopírované: nielen teplejšie, ale aj väčšia pravdepodobnosť „elektroliečby“ popoludní. Gastronomickou terminológiou povedané, počasie sa zachovalo ako dobrý šéfkuchár a vymyslelo, ako pripraviť tvrdé a šľachovité „ultramäso“ do požívateľnej podoby. Recept je jednoduchý: dopoludnia pár hodín podusiť vo vlastnej šťave,...   Celý článok
Medenorudné baníctvo v Starohorských vrchoch má síce niekoľkotisícročnú históriu, pre nás je ale podstatná tá novšia – vďaka nej je tu hustá sieť lesných ciest a chodníkov medzi jednotlivými banskými dielami. Na bajku možnosť motať sa po nich do mŕtva. Dnes to bude malý, ale pamiatkami nabitý okruh okolo jedného živého banského skanzenu. Kto by nevedel, tak napriek názvu je Špania Dolina dedina s asi 200 obyvateľmi (a ktovie koľkými chalupármi), zaseknutá na hornom konci doliny vo výške asi 750 metrov. Takže prvá úloha = vyštverať sa hore. Prí...   Celý článok
Ikona slovenských horských behov napísala v sobotu 27. júna už svoj 23. ročník a momentálne sa úspešne vezie na vlne rastúceho záujmu o tento typ masochizmu. Lebo zas sa vynorili v popredí nové mená, zas podrástol počet účastníkov: deň pred štartom ich bolo zapísaných okolo 260 (vlani asi 200). Novinkou bola aj certifikácia trate od asociácie ITRA a bežci teda môžu získať jeden kvalifikačný bod, ak by mierili na UTMB. Význam skratiek nech si každý nájde sám :-) Zaujímavejšie je ale na certifikácii najmä to, že podľa premerania „džípíeskom...   Celý článok
Do série k skialpaktuálom z Tatier pridávame aj jeden neaktuál ešte z 10.marca. Konečne ma spisovateľské črevo pustilo a stíha sa to ešte pred letom. Už pred dvomi rokmi Matúš spomenul že by sme mohli vyskúšať prejsť Nízke Tatry na lyžiach za jeden deň, alebo bez spania, alebo hlavne bez spania poležiačky. Prvý pokus zhruba pred dvomi rokmi sme takticky vymakali riadne. Aby bol dobrý sklz, sme počkali kým bude aspoň -20. Deň pred prechodom sme si ešte strihli skialp preteky na Malinom Brde. Vercajch som si pripravil zodpovedne a kúpil som si aj nové pásy. ...   Celý článok
V Nízkych Tatrách som dlho nebol lyžovať. "Vlastne, bol som vôbec dakedy?", premýšľam. Áno, raz... Návštevu jaskyne mŕtvych netopierov s otcom sme si vtedy predĺžili výletom na Štefáničku. Ale Ďumbier zostal nedobytý, kvôli počasiu, kvôli kondičke, kvôli tomu, že sme sa ponáhľali a iným podobným výhovorkám. A tak ma netreba dlho presviedčať, keď ma priatelia klubu Novozámockých Freeriderov pozvú na lyžovačku a chatovačku v NT. Víkend hlásia pekné počasie, na chate dobrá partia, sľúbené vyhliadky freeridov... Dá sa to vôbec odmietnuť? A tak...   Celý článok
Už dlho mi v hlave mátala taká myšlienka - skúsiť prejsť na pásoch z Telgártu na Donovaly nonstop. Taká súkromná zimná Nízkotatranská stíhačka. Podpichla ma aj Pachova spoveď o prechode z roku 1992 (tu na Vetromagu). Isto to dal aj niekto ďalší, škoda že o tom neviem. Hádam to dám tiež, len musia byť podmienky. Pred dvoma rokmi sme to skúsili traja a „nenalepili sme“, vlani bola zima zrušená. No po tohoročnej snehovej kalamite nastalo obdobie pekných dní, dokonca s teplotami nad nulou, pritom v noci mrzlo – to je dosť času, aby som mal stopu dokona...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 20 (z 75) >>
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2016  |  designed by MVM Trade s.r.o.